Thursday 11 April 2013

It is all about confidence

Assalamulaikum

Self confidence = keyakinan diri.
How do you rate ourself? 10/10 or 1/10?

Ramai orang cakap, anak melayu ni kurang self confidence. Bila pegi interview susah nak lepas sebab jawab tergagap-gagap.
Pernah tak dengar ayat ni "kalau kita tak yakin, kita takkan menang dalam pertandingan yang kita boleh menang." Siapa yang selalu on channel 611 - Astro Ceria -  selalu sebut benda ni.

It is true. Self confidence adalah criteria yang penting dalam diri kita.

Saya ni bukan pakar motivasi, saya cuma nak tulis berdasarkan pengalaman hidup saya.

Pada hari hari terakhir saya kat office, ada beberapa kawan saya yang datang ucap selamat & wishes. Antara yang saya dapat adalah.. 
"i will miss u sebab u suka bagi kata-kata semangat kat i. 
"u confident, dari awal i kenal u, u sangat confident" 
"bila u takde nanti, siapa nak bagi true comment & positive words kat i" 
"i dah takde teman berborak nanti"
Hahaha.. nampak sangat saya suka berborak time office hour. 

Berbalik kepada comment yang saya ni confident. The truth is I build this confidence level for years. Secara semulajadinya saya ni sangat pemalu & agak penakut. Saya selalu rasa rendah diri & terlalu memikirkan tentang kekurangan diri saya.

Saya ingat lagi lepas SPM saya pilih untuk masuk matrikulasi, sebab saya tak yakin dengan keputusan SPM saya. Saya taknak ambik risiko berada dalam golongan university yang pastinya result lebih baik dari saya. Di matrik, saya bahagia.. when i know i am ahead of the rest. Masa tu confident level saya memang tinggi. I can lead a small discussion on English Literature in class. 

Tak lama di matrik, saya diterima masuk ke UTP. I did well in my interview - which i never expected.(nanti saya share cerita disebalik Petronas interview)

Hari pertama di UTP adalah hari yang menggerunkan. Saya fikir, mungkin saya student yang paling tak pandai. Seminggu saya menangis sorang-sorang dalam bilik. Saya taknak jumpa sesiapa, taknak kenal sesiapa, rasa sangat rendah diri. Ya Allah, rasa nak keluar dari UTP masa tu jugak. Nasib baik saya jumpa kawan-kawan yang sangat-sangat baik yang banyak tolong saya =)
Note: Kuritas ( u know who u are).. kite takkan lupakan jasa korang kat kite sampai kite mati. Miss & Love u all very strong!

Selama bertahun, dalam kelas saya sepi. Jarang sekali nak angkat tangan bertanya apa-apa. Kalau kena berdiri jawab soalan, automatic muka saya merah padam, rasa panas di pipi, suara tersekat-sekat macam nak menangis. Seriously memang rasa nak nangis. I really hate that. Kalau boleh biar saya nak jadi invisible girl.

The problem with confidence really affect me, my social life & especially my study. Selalu rasa diri sendiri bodoh. Keep thinking of that really make me one. Seriously!

During my 4th year of study, I think I really need to change. I start to take charge of my life.
1st thing I did was to learn to drive a car. Saya ni penakut nak pandu kereta, rasa macam nak accident je kalau memandu, ataupun saya takut saya sesat. So i decided i should conquer my fear. Masa tu baru dapat lesen kereta tau tak? Orang lain lepas SPM je dah boleh ronda satu pekan. 

Then I learnt to swim again. Kali ni saya belajar dari kawan2 saya. Sebenarnya dulu masa darjah 5 saya masuk kelas swimming tapi sebab tak confident boleh pandai berenang,   -  rugi je bayar yuran bulan-bulan. Boleh terapung je, swimming sikit dah pancit sebab teknik tak betul.

I started doing things yang selama ni saya rasa takkan buat, saya takut, saya tak pandai. I just give it a try.

( gambar hiasan - maaf saya tak simpan gambar2 saya dulu . Semua dalam hard copy. =p)

Achievement paling membanggakan, saya signed up kelas Aikido (martial art from Japan) on my 4th year 2 sem. My decision on joining the class really shocked my friends. Saya tekad nak masuk. 1st day was really terrifying;

-Pertama, sebab saya join sorang-sorang, saya tak kenal orang lain dalam kelas tu. 

-Kedua, sebab the class was conducted by a student from Iran ( my sensei). Most of the members are international students (berapa kerat je melayu, 2-3 orang je perempuan melayu terakhir nak belajar martial art ni yg konon-kononnye suitable for ladies). So terpaksa la saya speaking all the time.

-Ketiga, kelas diadakan 2 kali seminggu, sebelah malam for 2-3 hours. Location class pulak punya la jauh dari hostel. Jalan kaki je sebab takde transport. Paling malas bila lepas training, badan dah sakit-sakit, pastu nak jalan kaki balik pulak. Letih oooo..
Tu tak kira warmed up session yang kena lari pusing dewan 7-10 kali, step yang jatuhkan diri sendiri atas lantai & bergolek-golek dari hujung ke hujung & aktiviti sparing. Saya pun tak sangka saya berjaya lakukan semua tu sendiri. Saya pernah lawan dengan Negro lady yang 2 kali besar dari saya. huhu


Saya tekad jugak nak habiskan training 1 semester & berjaya naik level. 
Ada seorang student cina dalam kelas Aikido saya, dia baru semester ke-2  & dah naik 3 level. Nama dia Chun Wei. Bila dia tahu saya ni dah nak masuk final year tahun depan, dia terkejut.. maybe sebab saya ni maintain madam budak kecik kot time tu. hehe.Bajet cute..
  so dia tanye saya "kenapa u tak join kelas ni awal-awal dulu?" 
saya jawab "Sebab saya baru rasa berani sekarang" 

Niat saya untuk belajar martial art bukan untuk master the skill. (sound a bit silly) tapi saya nak build confidence level saya. Saya cabar diri saya untuk buat sesuatu yang saya fikir saya takkan saya mampu. 
Kalau niat saya nak master, saya takkan join in the first place, sebab saya tau saya takkan lama di UTP. 

Saya dapat rasa diri saya yang baru. Lebih yakin berbanding dgn sebelum ni. 
I am glad that i did it.
Mungkin cerita saya masuk aikido mean nothing untuk orang lain. But it means a lot to me.  

Kenapa keyakinan diri ni penting?
Untuk berjaya kita mesti yakin yang kita boleh berjaya. Mesti yakin dengan kebolehan sendiri. 

When mind speaks, action will follow. 
We get the result of what our mind said. 

The law of attraction says "like attracts like, so when you think a thought, you are attracting like thoughts to you."

So kalau kita fikir kita boleh, kita yakin kita boleh buat..maka kita akan boleh buat dengan izin Allah. 

Dalam business ni bila saya start business ni dulu secara part time. Ada beberapa orang bagi komen. Antaranya: 
"I pun teringin nak buat business, tp I tak reti nak cakap macam U." 
"ohh.. U takpe la, pandai promote-promote barang ni."
"i ni sembang pandai la, tapi nak selling ni tak reti."
"I tak reti la nak buat macam U."
"I nak berenti kerja & buat business sendiri, tapi I tak tau apa-apa pasal business." 

 "tak reti, tak pandai, tak nak" 

Sebenarnya saya pun awal-awal tak reti. Tapi saya nak belajar. 
Saya awal-awal pun tak pandai. Tapi saya keep doing it sampai saya pandai. 
Saya dah lama terfikir nak buat business sendiri, saya pun tak amek course business & marketing kat university dulu. Tapi saya nak try buat business sebab itu la impian saya. 
Saya pun risau & takut kalau business saya tak menjadi & rugi.. Tapi kalau saya tak cuba selama-lamanya takkan jadi. Lagi la saya rugi. 
So just try. Do the best that I could. Belajar, belajar, belajar. Sampai bila-bila pun takkan habis untuk belajar.

Saya bertuah sebab dalam business ni saya ada mentor yang ajar saya. Saya belajar banyak dari dia. Saya belajar sendiri kalau saya tak dapat pegi kelas. Saya belajar dari observation saya, saya belajar dari kegagalan orang lain, saya belajar dari kesusahan orang lain. 

Untuk belajar, kita mesti buka mata & buka hati. 
Belajarlah untuk pandai & berasa yakin dengan diri sendiri.



If you want to lift up your life,
looking for a business to start,
come & join me. 
I will guide you to excel in this business. 
contact me here 019-5922951


No comments:

Post a Comment