Thursday 31 October 2013

Visiting Korean Traditional House


3rd day in Seoul
Yellow day!! 


Our 1st destination was Namsangol Hanok Village
Hanok adalah gelaran untuk rumah traditional orang korea. 
Bagi saya kalau dah terlanjur ke negara orang, adat budaya kaum di negera tersebut adalah suatu agenda penting yang saya nak cari & fahami. 

Group photo at the front of main gate. 
Pintu gerbang utama nak masuk perkampungan ni. 


Namsangol Hanok Village menempatkan 5 buah rumah traditional korea dari zaman Joseon Dynasty. Menurut penerangan tour guide, Ms Lucy, rumah-rumah ni didiami oleh golongan kelas menengah pada zaman tersebut. Pada zaman tu, hanya orang kaya yang mampu memiliki rumah yang besar & diperbuat daripada batu mcm ni. Rumah orang miskin, atau kelas bawahan diperbuat daripada jerami & kayu.



Dekat gate nak masuk salah sebuah hanok.


Saya tertarik dengan interior & design yang diorg gunakan untuk mendirikan hanok. Kebanyakkan hanok dibina dalam bentuk "L" atau bentuk "segiempat" untuk memerangkap angin dan haba. 
Dekat tengah ada ruang (courtyard) macam dalam gambar di atas. Some of the hanok having a stepping stones on the courtyard - these stones is to train the their boys to walk properly. FYI, cara berjalan orang kaya harus berbeza dr orang kebanyakkan- langkahnya mesti lebih besar..
Kelakar kan? ktorg gelak-gelak bila Ms Lucy cerita & tunjuk demo. 

Tembok batu yang didirikan untuk memisahkan rumah jiran. Ms. Lucy cakap, tembok ni memang dibina supaya tak tinggi supaya senang jiran sebelah sana boleh tolong tengok-tengokkan rumah & behaviour anak-anak jiran sebelah sini. =) hehe.. Tu zaman dulu, zaman sekarang kalau kita tegur anak jiran, jiran cakap kita "MENYIBUK JE ORANG SEBELAH NI". =P



Otw nak keluar dari hanok tadi, saya terdengar bunyi ketuk-ketuk kat hanok sebelah, dengan rasa curiousnya, saya pun masuk (taktau la sebenarnya boleh masuk ke tak) bunyi ketuk tadi rupanya makcik-makcik ni yang buat. (Achuma- panggilan utk makcik2 korea) 
Saya pelik tengok diorg buat apa, nak kata tumbuk beras tak jugak.  Rupanya achuma ni tgh "iron" baju.  There is a rock slab they put the cloth on it and they beat it with wooden pegs to beat out the wrinkles. =) Interesting right?? 



Sambil mengayam tikar & bakul, sambil bagi makan kat burung. Burung tu sgt jinak, duduk je kat kaki orang tu. 

With ms. Lucy, our tour guide yang sangat sporting & knowledgable. Banyak dia cerita pasal economic, custom, lifestyle orang korea. 


Hubby got to tried some of korean traditional games

 Ni semua idea Marlinda, ajak ktorg buat yoga tengah hari panas kat sini.. hehe
Sengal!!  hehehe 


Its time to go to the next destination.

Siapa yang 'die-hard-fan' cerita korea mesti lagi excited bila sampai sini kot. Saya yang kurang tengok cerita korea pun dah teruja sgt. Best sangat dapat tahu adat & budaya kaum lain bila kita berpeluang melancong di negara diorg. It makes my trip more interesting.  Lebih bermakna.. 




Jumpa lagi nanti atas kapal pulak.. stay tune..-->


No comments:

Post a Comment