Monday 24 December 2012

My Apartment

My very first home

Malam Khamis lepas, saya bersengkang mata kerana mahu menyaksikan session finale The Apartment Syle Edition TV series. My favourite show yang saya takkan miss setiap minggu dari episode pertama. 

Siapa yang tak pernah tengok this show, here is the summary;
Eight couples/group must design, decorate & create 9 rooms of apartment and turn them to become the most fabulous & fashionable living space. They are given amount of money & time frame to spent for the rooms and guided by well know designer Jamie Durie. Each design & final touch will be evaluated by expert jugding panel, including godfather of design TV as the lead judge, Laurance Llewelyn Bowen. 


Saya memang minat sangat interior design. Cita-cita saya dari kecil. hehe.. 

Jeles betol saya tengok contestants yang masuk competition ni. 
They got great opportunity to learn from the famous & well known interior designer master, dapat duit lagi untuk shopping furniture yang sangat lawa & glamor & the best is the grand price ..winning a brand new luxury apartment THE VOE - KL. 



Oklah enough with the reality TV show. 
Back to my reality life, i have my own apartment at Kajang.
My very first home.

I bought the apartment unit since my 1st year working. Never thougtht i would buy a house that time. Ye lah awal-awal kerja dulu dengan gaji RM2500, baru nak merasa pegang duit sendiri, banyak impian time study dulu belum tercapai, banyak tempat nak pegi melancong, teringin handbags, shoe, baju-baju cantik, pakai skin care yang mahal sket.... the list is soo long. 
Biasa la perempuan. 

One day, saya balik jumpe parents. Masa tu my parents baru dapat transfer ke KL, HQ Agro Bank & menyewa kat Serdang (5 minit dari Mines shopping complex).
Tiba-tiba, mama bagi saya beberapa broucher
 rumah & apartment sekitar Selangor. 
"Kaklong tak mau beli rumah? Ramai budak-budak baru kat tempat kerja mama tengah beli rumah sekarang ni".

Terkedu saya. Dalam hati Ya Allah beratnya. Saya tak pernah dengar lagi kawan-kawan satu office dengan saya dah start beli rumah. Masing-masing sibuk beli kereta & enjoy dulu. 
Saya minta tempoh untuk berfikir.

Memang saya mengaku, rumah sewa yang mama duduk tu tak berapa selesa. Saya yang kadang-kadang balik pun rasa tak best, apatah lagi mama & abah yang duduk tiap-tiap hari. Rumah sewa teres 2 tingkat tu, half furnished, tinggalan orang. Harga sewa murah, tu je yg abah mampu masa tu. 
Kesian kat mama & abah. 

Akhirnya saya setuju. Saya fikir, biarlah mama abah hidup selesa sikit di sana. Adik-adik saya pun sekolah sekitar KL-Selangor. 

So bab pilih rumah & lokasi saya serah bulat-bulat kat mama & abah. Diorang juga yang settled kan urusan peguam & pembelian rumah. Saya cuma signed agreement & bayar bulan-bulan. 
Alhamdulillah, urusan beli rumah dipermudahkan. Saya dapat full loan lagi masa tu. 


Dalam masa setahun lebih rumah saya siap sepenuhnya.
yeayy..!! Im so excited. 
For the 1st time i will be able to decorate my OWN HOUSE!

Laman Suria Apartment, Kajang.
Complete with swimming pool, play ground for kids, surau, security & maintenance service. 



Duit gaji kumpul sikit-sikit untuk beli perabot. Beberapa bulan sebelum pindah masuk saya dah siapkan design setiap bilik. Budget ciput je, takleh nak lavish sgt.. so kene betol-betol plan segala benda. 
Oh ya.. saya cuma ada 2 hari untuk pilih semua perabot, cat, curtain..etc sebab saya takde cuti.

Perkara yang harus dirancang sebaiknya:
1. Layout of the room & size - kene tau kat mana pintu & tingkap. Senang nak design the space.
2. Theme - color, hard & soft furnishing
3. Electrical point - untuk nak pasang lampu, kipas, other point for electrical appliances
4. Semua ni mesti ada bugdet yang betol. So kena la survey dulu harga barang-barang. Walaupun ada unlimited budget, mesti ada plan yang betol. Kalau tak design caca merba & takut ada pembaziran. Spent wisely OK.

Welcome to my apartment 

Apartment sebenarnya kecik je. Ruang tamu attached sekali dengan ruang makan. 3 bilik, 2 toilet. 
Dapur cute je. Ada ruang utility untuk luandry & stor.

Living room
Saya pilih theme neutral, gabungan warna hitam & coklat. warna emas untuk highight. 
Pilihan warna yang "safe" - Senang nak mix & match

 Wall deco ni i bought from India,Hyderabad. it is actually a table cloth. Penuh dengan sulam tangan & manik-manik. Harga RM500 je beli kat sana. Sayangnye nak pakai buat alas je. So i framed it & it is perfect for the wall.  

 Candeliar - saya teringin sangat lampu yang mewah. 
So saya pilih lampu kristal yang ni untuk ruang yang sempit. 

Study room 
Bilik ni saya buat untuk adik-adik bujang saya. 
Tempah khas built-in study table for 2 attached skali dengan wardrobe. Katil single yang boleh tarik tilam kat bawah. Jimat ruang. 
Theme black & white.  


 My bedroom.
Theme: light blue. Coooolll je color ni. 
Wall deco tu beli kat India jugak. It is actually table runner, made from velvet. Cantik sangat. 

The kitchen.
Practical & simple kitchen. Kabinet dapur ni mama yang sponsor. Mama upah seorang indon buat cabinet ni. Solid wood,.. murah sgt la upahnya kalau nak bandingkan dengan quality material & workmanship. 
Berbaloi-baloi =) 
To complete the whole kitchen, saya beli set pinggan mangkuk + tea set ceramic putih. Macam kat hotel tu~


I love & enjoy this job so much


Moral of the story
Setiap cerita mesti ade pengajaran utk panduan masa hadapan. bukankah setiap yang berlaku ada hikmahnya?

Saya sangat berpuas hati dengan apartment saya ni, walaupun tak sebesar & semewah mana. Sesuailah dengan gaji saya masa tu. =)

 Lagi puas hati bila tengok mama & abah lebih selesa tinggal kat rumah tu. Surau pun dekat, abah spent his time kat sana.
 Better place for them. =) =)

 Best dapat kumpul dengan adik-adik bila sesekali balik semenanjung. Eratkan silaturahim & kukuhkan kasih sayang.


 Syukur sebab dapat bagi the best for them. 
In sha Allah, takkan surut rezeki kita kalau dengan duit tu kita bahagiakan ibu bapa & saudara kita. Allah akan kurniakan lagi banyak rezeki pada kita. Inilah masa untuk membalas jasa orang tua kita. 


And i am very glad that i made a right decision, beli rumah awal-awal dulu. Dulu harga rumah ok lagi, sekarang dah mahal sangat.
Alhamdulillah.

Kawan-kawan saya yang baru masuk kerja sekarang, ramai tak mampu nak beli rumah, sebab harga mahal sangat & takde full loan lagi dah. 
Ye ke? Saya tak pasti tentang ni. Katanya ada certain level of salary je yang boleh buat full loan. 
Kesiannya, mane nak cari duit buat deposit & bayar lawyer?
Lagi tunggu lagi naik harga rumah. 

I am very glad to have this house.  
Syukur sebab dengar cakap mama abah dulu. Kalau nak ikutkan hati muda yang sedang enak menikmati duit gaji, memang saya takkan beli apartment ni. 
Kalau nak tunggu masa pergi pilih sendiri, tunggu yang berkenan di hati, tunggu lokasi yang hebat, pasti saya belom ada rumah sampai kini.
Nasib baik, saya terus rebut peluang yang ada, kerana mungkin peluang ni takkan datang sampai bila-bila.

Note: Sekarang rumah ni saya buat homestay, my parents dah berpindah balik ke Kedah. 


Love
-anith-


No comments:

Post a Comment