Monday 18 February 2013

Biozone: Adakah makanan kita selamat?

Salam Isnin untuk semua.
Setelah seminggu berehat dari blogging, saya tak sabar nak cerita pasal MAKAN!

Mana-mana kita pergi mesti kita cari tempat makan, makan tu dah jadi benda paling penting untuk hidup kan? Namun, dengan amalan pemakanan yang tak betul, akan menyebabkan macam-macam penyakit yang buatkan kita hidup menderita & hidup tak lama. 
(ok ok.. Soal hidup mati ketentuan Allah )

Dalam kesempatan kita hidup di dunia ni,adalah lebih bagus kita berusaha agar badan kita sentiasa sihat. 
Siapa yang suka ada penyakit, badan lemah, nak pergi kerja pun tak larat, nak buat apa pun tak berdaya? Hidup pun tak gembira. Lagi tak best bila keadaan kita menyusahkan pula orang lain (keluarga & kawan-kawan) 



PUNCA-PUNCA PENYAKIT

Punca Penyakit adalah pencemaran alam, tekanan, gaya hidup & makanan dan minuman


Saintis percaya penyebab utama kepada masalan penyakit kronic seperti penyakit jantung, strok, kencing manis, artritis & kanser adalah berpunca daripada kehadiran radikal bebas. 

Terdapat 10,000 radikal bebas menyerang sel badan setiap hari. Radikal bebas yang ini sangat aktif & tidak stabil ini akan mencuri satu elektron daripada molekul lain dan menyebabkan molekul tadi pula menjadi tidak lagi stabil lalu merosakkan & mematikan fungsi sel berkenaan. 
* haaa.. ingat tak subject chemistry kat sekolah dulu?
Kesimpulannya radical bebas ni macam watak jahat la -suka mencuri & membunuh. 

Radikal bebas ni berpunca daripada beberapa sumber:

  1. Makanan tidak sihat  seperti makanan berlemak & bergoreng
  2. Alkohol
  3. Rokok
  4. Bahan kimia & sesetengah hormon endokrin
  5. dan lain-lain..
Kemusnahan sel akibat serangan radikal bebas ni menyebabkan ramai penyelidik dalam bidang kesihatan mencari alternatif yang mengandungi antioksidan.Ini kerana, antioksida dapat menghapuskan radikal bebas dengan menstabilkan radikal bebas and melindungi kerosakan sel badan. 

Antioksida boleh didapati dari beratus bahan semula jadi, seperti sayur-sayuran & buah-buahan. Sebab itu dalam piramid makanan, disarankan untuk mengambil 5-9 hidangan sayuran & buahan setiap hari. 
* fuuhhh selamat la kepada yg pengamal makanan sihat ni..
CONFIRM KE SELAMAT ?
NO NO NO.. 
Not yet my dear..


Kenapa?
Firstly, dengan kaedah menyediaan makanan yang kurang baik, bahan antioksidan boleh hilang begitu saja. Secondly, buah-buahan & sayur- sayuran ini kebanyakkannya disembur racun serangga yang mencemarkan alam sekitar & membawa mudarat kepada kesihatan manusia. 


Maaf tulisan ni terlalu kecik..boleh baca seluruh artikel  di sini --> HERE

Dalam sector pertanian, Penggunaan racun serangga & racun rumpai amat popular dalam penjagaan tamanan. Untuk mendapat tanaman yang subur pula, baja sintetik yang menggunakan baham kimia yang berbahaya turut digunakan. Kaedah pertanian ini tidak mesra alam dan menbawa bahaya kepada kesihatan manusia secara jangka masa panjang.



Banyak berita tentang bahayanya bahan kimia yang digunakan dalam aktivity pertanian. Hari ni berita di KOSMO! Online menceritakan tentang karsinogenik racun serangga 
(baca keseluruhan berita di SINI)

Bagaimana pula dengan ayam, daging & ikan?
Adakah masih selamat?

Ayam yang diternak untuk pasaran perlu cepat besar & sihat utk memenuhi demand yang tinggi daripada pelanggan. Jadi ayam kini disuntik dengan bahan kimia seperti vacsin, antibiotic & sumber protien utk memelihara & menyuburkan pembesaran ayam. 
Patutlah ayam sekarang besar-besarnye.. 

Beberapa dakwaan yang telah disiarkan di ahkbar mengenai ayam suntik;

Persatuan Pengguna Pulau Pinang  juga mengesahkan ayam di negara ini diberi hormon dan antibiotik untuk menyihat dan menggemukkannya. Menurut Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Pakar Kesihatan Awam, antara kesan sampingan pengambilan ayam yang disuntik hormon estrogen ini terutamanya kepada lelaki adalahmenghadapi masalah gynecomastia atau buah dada mereka membesar dan berisiko menghidap barah payu dara lebih dahsyat daripada wanita (Harian Metro).

Untuk meningkatkan kelembutan daging ayam, air masin (saltwater) biasanya disuntik ke dalam tubuh ayam dalam satu proses yang digelar plumping. Namun dalam sesetengah kes, kira-kira satu perlima hingga melebihi separuh berat ayam dipenuhi dengan air yang menyebabkan ayam tersebut mengandungi kadar natrium yang tinggi dan boleh menyebabkan masalah kesihatan

Credit info dari http://kfein.blogspot.com
Terdapat lebih byk info tentang ayam suntik di SINI



Kisah air tercemar, laut tercemar, sungai kotor dah biasa kita dengar. 
Namun sumber makanan kita masih di sana. 


Jadi apa pilihan kita?
Sayur & buah diracun, ayam & daging disuntik, ikan & sumber laut tercemar dengam merkuri, plumbum, sisa buangan industri. 
Apa lagi yang selamat dimakan?


Hai-O marketing telah memperkenankan Biozone Food Purifier yang bertindak membunuh kuman, bakteria, membuang bahan kimia dalam makanan.

Antara kelebihan Biozone:
  • Air ozon padat yang bertindak 1000 kali lebih kuat daripada klorin
  • memelihara kesegaran makanan
  • menyingkirkan bau
  • menyingkirkan toksin larut air, toksin larut lemak dan bakteria
  • memelihara nutrien makanan
  • berkesan menyingkirkan bahan2 pencemaran
  • bertindak seperti sterilizer - mencuci botol bayi, alatan memasak, tub mandi, mainan kanak-kanak dll. 

Process purifikasi ayam sedag dijalankan dengan Biozone. Bahan kimia biasanya terlekat di lapisan lemak. Buih-buih yang terhasil di permukaan air ini adalah fatty acid yang telah dibuang daripada ayam.


Bersambung...



Stay tune for more info about biozone & how it is works.


-anith-
call me to know more about this
019-5922951

No comments:

Post a Comment